פוליו, לחסן או לא.

עדכון 23/8/13

ילדי לא מחוסן, האם כדאי לחסן כעת בחיסון המומת ?

לחיסון מומת לוקח כמה שבועות עד חודשים עד שהנוגדנים הופכים יעילים במערכת הדם, כך שהאפקטיביות של החיסון לטווח זמן של השבועות הקרובים לא מתקיימת, מעבר לזה התגובה הראשונית לחיסון הינה ירידה ביכולת החיסונית של הגוף כך שהילד הופך חשוף עוד יותר להדבקויות. כך שאינני ממליץ להתחסן כעת בחיסון המומת.

ילדי נולד אחרי 2004, הוא חוסן בחיסון המומת ונקראנו לחיסון מוחלש. האם כדאי לחסן ?

החיסון הנוכחי במוחלש בא מתוך מחשבה להפיץ את נוגדנים בקרב האוכלוסייה כך שהוירוס ופוטנציאל הנשאות ייעלם. יעילותו של החיסון מוטלת בספק גדול, ואני סבור שצריך להמנע מהחיסון המוחלש.

האם כל ילד שנדבק הופך לחולה ?

ממש לא. רובם המכריע של הילדים שיידבקו לא יראו סימנים קליניים.

מה הסיכון של ילדי לחלות בעקבות הפצת הוירוס המוחלש בחיסון ?

הסטטיסטיקה משתנית בהתאם לנתונים (כמות הנשאים בסביבה, מידת ההגיינה עליה מקפידים, בריאותו וחוסנו של הילד, ילד מחוסן או לא…) אולם מדברים על סדרי גודל של אחד למאות אלפים.

אם כך אז אין סיכון ממשי במהלך של משרד הבריאות ?

הסטטיסטיקה של אחד למאות אלפים מתייחסת לאוכלוסייה בריאה ולא עם חשיפה כ"כ אינטנסיבית כמו שיוצר מבצע החיסון. קשה מאוד להעריך את מידת הסיכון הנוכחי כאשר מאות אלפי מחוסנים מסתובבים בקרב האוכלוסייה בתוך פרק זמן כ"כ קצר, אוכלוסייה שבתוכה קבוצות סיכון מובהקות, ברור עם זאת שהסיכון הנוכחי גבוה יותר מאחד למאות אלפים.

מה מומלץ לעשות ?

לשאול את הגננות עד כמה הן מודעות ומקפידות על הגיינה בשבועות הקרובים, להסביר לילד על הצורך בשמירה על הגיינה (שטיפת ידיים אחרי ביקור בשירותים, שטיפת ידיים לפני אכילה), להמנע מאכילה בשותף בגן בשבועות הקרובים, להמנע מאכילה של סוכרים ועמילנים, לקחת ויטמין C ולהיות קשוב לכל שינוי שחל.

ילדי בן שנה וחצי ואיננו מחסן כלל, הוא גם קטן מידי כמובן בכדי להסביר לו על שמירת הגיינה, מה עושים ?

ראשית כל ההמלצות שבסעיף הקודם תקפות מלבד ההסבר לילד על הצורך בשמירת הגיינה, שנית קיימים התארגנויות הורים של ילדים לא מחוסנים ליצירת מסגרות לתקופה הקרובה, ושלישית קיימים חיסונים הומאופתיים.

מה זה חיסון הומאופתי ?

חיסון הומאופתי בעצם בא לערוך "הכרות" ביננו ובין תסמיני המחלה ומחולליה כך שבמידה ופורצת מגיפה יהיה גופנו מוכן ויידע איך להתמודד מולה. ההכנה היא ברמה הרעיונית ולא ברמה הכימית, כלומר הכנה אשר בעצם מאפשרת לגוף הבנה של שפת המחלה ויכולת לגייס ולנהל היטב את משאבי הגוף הטבעיים לעמוד מולה.

האם יש חיסון הומאופתי לפוליו ?

אכן קיים חיסון הומאופתי לפוליו, החיסון הינו על בסיס אותו עקרון של חיסונים הומאופתים למחלות אפידמיות אחרות (חצבת, שעלת…), אשר ניתנים בתדירות גבוהה עם תוצאות טובות.
יחד עם זאת אני חושב שנכון להמתין כמה ימים ולראות אם אכן מדובר במצב הדורש חיסון שכזה באופן מיידי. ההמתנה נכונה מכמה סיבות:  קיימים 2-3 סוגי חיסון אפשריים שייתכן וההחלטה על מי מבינהם מתאים ביותר תהיה נכונה יותר שהמצב יתחיל להתבהר קצת, ומעבר לזה החיסון עצמו תקף למספר שבועות ועדיף יהיה להמנע במידת האפשר מחזרה עליו בכל כמה שבועות.

לקריאה נוספת: דברים שכדאי לדעת על חיסון הפוליו המוחלש

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן