רמדיס ממשפחת הסחלבים

על המשפחה 

משפחת הסחלבים היא השנייה בגודלה בממלכת הצומח, היא מונה כ- 30,000 מינים ומתפרסת על פני כל היבשות (חוץ מאנטרטיקה ומדבר סהרה).
רוב מיני הסחלבים גדלים באזורים טרופים חמים ולחים.
צריך להבחין בין שני בתי גידול מאפיינים: יערות גשם, סחלבים אפיפטים (סחלבים הגדלים ביערות גשם), שורשיהם חשופים באוויר והם מושקים ישירות ע"י הגשם (קתליאה, לאילה, פלנופסיס). בית הגידול השני הוא הקרקע.
כמו צמחים טרופים רבים אחרים, צריכים הסחלבים האפיפטים להיאבק על האור ביערות הגשם הצפופים והחשוכים, הם פתרו את בעיית האור ע"י שרבים מהם אינם גדלים על האדמה אלא על צמרות עצים ואת שורשיהם שולחים על פני ענפי העצים או באוויר.
אלפי שנות אבולוציה הביאו להתפתחות צורות וצבעים מדהימים שנועדו לפתות את החרקים אל הפרח, פרחי הסחלב מצטיינים ביופיים ומגוונים מאד בגודלם ובצבעיהם. מצמחים שגודלם מילימטרים ספורים ועד למטפסים גדולים (vanil) הצומח לאורך של 20 מטר ופרחו גדול כתפוז.
לכל מין של סחלב יש ריח שונה המושך את המאביק שהוא רק שלו, אם יכחד המאביק ייכחד גם הסחלב ולהפך.
בתהליך ההפצה בטבע נפתח פרי הסחלב במספר סדקים דרכם מתפזרים מליוני זרעים שהם הזעירים ביותר בעולם הצומח. דרושה תקופה של עשר שנים לפחות כדי שגרגר האבק של הזרע יהפוך לצמח פורח. בשנים אלה מתקיים הצמח הזעיר והפגיע ביחסי גומלין עם פטרייה המספקת לו את צרכיו בשנותיו הראשונות.
לסחלבים מנגנון האבקה הנחשב למורכב ביותר, אותם סחלבים אשר אינם מציעים לחרק תמורת מזון בעבור האבקה (רוב הסחלבים) צריכים לנקוט בטכניקות פיתוי ורמייה מורכבות כדי לשמור על אטרקטיביות, הטכניקות העיקריות הינן:
1.       חיקוי מזון: מינים רבים של סחלבים מחקים בצורתם פרחים מציעי צוף על כל האברים הנדרשים; משטח נחיתה (שפית), שפופרת צרה וארוכה המשמשת לאחסון צוף (דורבן), נתיבי צוף המופיעים ככתמי צבע על השפית.
מעבר לחיקוי האברים של פרחים מציעי צוף מנסים הסחלבים להידמות לפרחים מציעי צוף בצבעוניות מפתה.
2.       סחלב השיפתן יוצר בעזרת עלי העטיף שלו והשפית מבנה המחקה חורי לינה של דבורים יחידאיות. הצבע האדום כהה, כמעט שחור, הטמפרטורה הגבוהה יחסית וצורת המנהרה של הפרח, משכנעים את הדבורה כי לפניה חור העשוי לשמש כמקום לינה (דבורות יחידאיות ישנות בד"כ בתוך חורים באדמה).
3.       הזדווגות מדומה: הפרח מחקה בצורתו, צבעיו וריחו את נקבת החרק. סחלב הדבורנית מחקה בצורתו את נקבת הדבורה, לא זו בלבד שכך מפתה אליו זכרים להאבקה אלא שאף מפעיל על הזכר מגוון גירויים המעצימים בו את החשק המיני וכך בדחף בלתי נשלט ידלג הזכר מדבורנית לדבורנית לחיפוש פורקן מיני.
4.        פסוודו אנטגוניזם: הפרח מחקה בצורתו חרק מסיג גבול.
כל הטכניקות הנ"ל מפתים את החרק בדרכים שונות אל תוך הפרח וכך מנצל הפרח את שהותו כדי לבצע האבקה. 

 

פרח הסחלבים ניכר מיד מייתר הפרחים בצורתו המיוחדת; אם לפניך פרח בעל שישה עלי עטיף, שאחד מהם שונה בצורתו ובצבעיו מהיתר ושלוח קדימה הרי שרוב הסיכויים שפרח ממשפחת הסחלבים לפניך.
עלי העטיף מסודרים בשני דורים שלושה חיצוניים ושלושה פנימיים ובכך מקבילים בחלוקתם לחלוקה שבין גביע וכותרת. העלה הבולט ביותר, זה המשתרבב החוצה ושונה בצורתו וצבעיו מיתר עלי העטיף, ניקרא השפית והוא בעצם העלה התחתון מבין שלושת עלי העטיף הפנימיים.
סחלבים הגדלים בבית אסור להשקות בכל מים המכילים מלחים, מי גשם הם האידיאליים להשקייתם. חשוב מאד שהאוויר בסביבתם יהיה לח, חשוב לשמור על תנועת אוויר.

סגולות הסחלב

שם המשפחה נגזר מהמילה היוונית orchid שפרושה אשך, זאת על שום פקעתו של הצמח המזכירה בצורתה אשך.
בגלל צורתו דמוית האשך האמינו בזמנים קדומים שלפקעת יכולות לרפא בעיות מיניות.
הסחלבים היוו מקור חשוב להכנת שיקויי אהבה.
ביוון העתיקה היו הסחלבים לסמל און גברי, האמינו שתמצית שורשי הסחלבים היא בעלת תכונות להגברת היצר המיני.
בשנים 133-250 לפני הספירה הקיסר הסיני שיי-קוטאי  פעל על פי עצת רופאו והכניס לחדרו את סחלב הציבידיום. הצמח פיתח ענף פריחה עם13 פקעי פריחה, כעבור זמן מה נולד לקיסר הילד הראשון מבין 13 הילדים.
דיוסקורידס (dioscorides), יווני בן המאה הראשונה לסה"נ, ידע לספר שבכוחה של פקעת הסחלבים להשפיע על מינו של הנולד.
הפקעות מופיעות לרוב בזוגות, אחת מהעונה שעברה ואחת מהעונה הנוכחית. הפקעת הוותיקה יותר מצומקת ונחשבת סגולה להולדת בנות, ואילו הפקעת החדשה והמוצקה נחשבת סגולה להולדת בנים.
קירכר  (kircher) מספר ב1665- כי רועים שמו לב שבקר צאן וסוסים התייחמו בשדה שהיו בו סחלבים.
המשקה המופק מפקעות הסחלבים (הפקעות מכילות עד 50% חומר רירי, התופח במים באופן ניכר) ידוע בכינוי salep, שאינו אלא שיבוש המילה הערבית סחלב. הרבו להשתמש בו כסם משקיט ומרגיע, כמזון מבריא ומחזק במיוחד למחלימים, וכן כתרופה במחלות שיתוק.
 Corallorhiza odontorhiza (corh.)

על הצמח

כינוי: " Crawley root "
Odontorhiza פירושה ביוונית "שורש השן", כינוי שניתן לפרח בגלל בסיס גיבעולו הנפוח המזכיר בצורתו שן.
גיאוגרפיה: צפון אמריקה.
רב-שנתי
גדל על קרקע של עלים נשירים ומחטים, בקרבת שורשי עצי אלון ואורן.
פריחה: ספטמבר.
גובהו כ-20 ס"מ, חסר עלים, גבעול ערום שבקצהו העליון התפרחת. פרחים קטנים שבקושי נפתחים.
בסיס הגבעול נפוח ונראה כפקעת בצורת שן.
בזמן הפריחה השחלות גדולות ונפוחות ושולטות על מהלך הפריחה.
התרופה מופקת מהפקעת של הצמח

 

ברפואת צמחים נחשב לחומר משתן ומעורר זיעה.
יכולתו ליסחוט החוצה זיעה ושתן הופכת אותו יעיל לטיפול במחלות חום.
דלקת ריאות, שחפת בשלבים ראשוניים.
שיעול יבש, איבוד מישקל, חוסר תיאבון, כאבים פלאוריטים.
בשורש עצמו נעשה שימוש חיצוני לטיפול במחלות עור.
על הרמדי
הסימפטומים היחידים במטריה מדיקה מתייחסים אך ורק לסימפטומים במהלך חום:
חום קודח מגיע ב 9-10 בבוקר ונמשך עד חצות.
עצבניים וחסרי מנוחה.
כפות ידיים ורגליים שורפות.
 אין צמא אין צמרמורות, אין זיעה.
יכול להתכסות רק עם כיסוי  קל מאד.
מצד אחד קודח מחום ומצד שני אין לחות (זיעה, שתייה) שתצנן אותו. צירוף זה של חום קודח ויובש מביא את תחושת השריפה וחוסר המנוחה.
עיקר הרמדי
חום, שורף, יובש, חוסר מנוחה.

 

Cypripedium pubescens (cypr)

על הצמח

גיאוגרפיה: גדל באזור המזרחי של ארה"ב וקנדה בשדות נטושים ובאזורים לחים ומוצלים.
פריחה: מאי יולי.
כינוי: lady’s slipper yellow
מקור השם בצרוף המילים מיוונית kypris (אחד משמותיה של וונוס) ו podion (נעלי בית), כלומר נעלי הבית של ונוס. במשך הזמן השתנה הכינוי ל-lady’s slipper (נעלי בית של גברות). זאת על שום צורת הפרח המזכירה מוקסין אינדיאני או נעל סינית. המילה Pubescens פרושה " שיער רך".

הכנה: מופק משורש טרי של הפרח שנאסף בסתיו

 

על החומר

קיימים שמונה סוגים של הצמח Cypripedium, בינהם: pubescens  C., ,C. acaule
spectable C,  ,C. candidumו  . C. parviflorium
לכל שמונת סוגי הצמח מאפיינים עצביים, מבחינה איכותית נעים כולם סביב מוטיבים של מערכת העצבים. המבדיל ביניהם הוא הכמות, העוצמה והאינטנסיביות של הפתלוגיה העצבית.
באמריקה מוכר כתרופה עממית לעצבים (מכונה "American valerian").
מכונה גם    "nerve root", כינוי המוענקים גם לרמדי scut. .
שיערות הבלוטות מפרישות נוזל סגול המגרה את העור. גננים היו חוטפים מהצמח מחלה המאופיינת באדמומיות של העור ודרמטיטיס.
בעתות קדומות היה משמש כמחזק למערכת העצבים, במיוחד בהקשריה למערכת המין. צורתו דמוית האשך של השורש יכולה לאזכר את שימושיו הקדומים.  השם orchid  משמעותו הלטינית היא אשך. פרצלזוס אמר שהסיגנטורה שלו מעידה על יכולתו להחזיר און ותאווה לגבר שאונו המיני דעך. לעומת הסיגנטורה של השורש המזכירה אשך הסיגנטורה של הפרח מזכירה נעל, מוקסין. בהתאם לכך טען פרצלזוס שסביר שהפרח יהא יעיל לפתלוגיות של רגל (רגל מסמלת שיטוט, הליכה) ושל נעל (הגנה להולך ולמשוטט). מסמל גם את הניגוד של השיטוט, את ההתיישבות; פרובר אחד אמר: "כשהנעל מתאימה,  נעל אותה". 

 על הרמדי

כאשר נילקח ע"י אדם בריא התגובה הראשונית תהא חדווה ועליזות של המערכת העצבית ויכולת המחשבה. התגובה השניונית תהא רוגע ושקט, עייפות מנטלית, כובד וישנוניות, ורגישות יתר של מערכת העצבים.
תחושות העולות מתוך שיטוט וחוסר החלטיות כמו גם הקיצוניות השנייה של החלטיות ונחישות יכולות להביא אותנו לישקול את התרופה; כאשר אישה לא בטוחה האם נישאה לגבר הנכון, כשאין יציבות בחיים ורגשות צפים ודועכים לכיוונים שונים. או לחליפין שאנשים מאד נחושים בדעתם; זו המשימה וצריך לבצע.
תרופה מצוינת לדיכאון אחרי לידה כשהאם המותשת לא בטוחה אם יש לה מספיק אנרגיה לאהוב את תינוקה החדש.

 

עיקר הרמדי

הצפה רגשית (אקסהילירציה), פתאום רגשות קמים ועולים בו. הצפה זו של אור ורגשות מזכירה את נטייתו של הסחלב לגדול על ענפים גבוהים ביערות טרופים בכדי לקבל מנה ראויה של שמש, ואכן נראה ברמדי תשוקה לאור בהיר.
גירוי יתר של מערכת העצבים, כאילו שמערכת העצבים מתוחה עד קצה גבול היכולת ולכן פתלוגיות של עוויתות, היסטריה, מצבי רוח מתחלפים, נדודי שינה (סוג של נדודים).
כאילו שכוחות הגוף (מערכת העצבים בעיקר) פועלים בטורים גבוהים ומתלהבים עד כדי סחיטה והתייבשות שלהם (בדומה לאפקט הראשוני והשניוני בפרובינג),  עד כדי התפרקות המערכת. גם מהלך ההריון והלידה ניתן לראותו כמעבר ממצב של גודש והתרגשות לכדי מצב של התרוקנות והתפרקות, ואכן הרמדי מתאים לסיטואציה של נשים אחרי לידה: לדיכאון אחרי לידה כשהאם המותשת לא בטוחה אם יש לה מספיק אנרגיה לאהוב את תינוקה החדש.

Mind

מצבי רוח מתחלפים. לרגע עליזים ושמחים ופתאום עצבנים ורגזנים. היסטריה.
רוממות הרוח הזמנית, החדווה והעליצות מזכירה תרופות כ-thea, coca, coffea,  .
דיכאון, הזיות, חולשה, נדודי שינה. מצבים מנטליים אלו ילוו באדישות חזקה לסביבה, בחוסר יכולת ללמוד ובחוסר יכולת לתפקודים יומיומיים של החיים, ניתוק.
עדינות, רכות: מתאים יותר לנשים ותינוקות מאשר לגברים.
ילדים פיקחים מאד (.jal), אולם ילדותיים יותר מ-jal. , אוהבים לשחק עם צעצועים של ילדים קטנים מהם. רוצים לשחק לבד, דחף לשבור דברים, דחף לצחוק.
בוכים כאשר נואמים.
Vertigo
סחרחורות אשר כופות לשכב לנוח.
Limbs
כובד ברגל שמאל, סוחב את רגל שמאל.

Male genitalia

פליטות זרע (spermatorrhoea) וקרי לילה (nocturnal emission), מלווה בדיכאון.

Sleep

נדודי שינה המלווים  בחוסר מנוחה של הגוף ועוויתות בגפיים.
רצון עז לדבר ורעיונות ומחשבות נעימות חגות בראש (ילדים מתעוררים וצוחקים באמצע הלילה).

Nerves
עוויתות אצל ילדים בעלי טמפרמנט עצבני, נרגשים.
גירוי יתר של המוח מביא את הילדים לנדודי שינה ולעוויתות (convulsions).
יכול לבא מכך שההורים מתלהבים להעמיס על הילד עוד ועוד גירויים.
אפילפסיה מתוך גירוי יתר של הרפלקסים.
הילדים הופכים לרגישים בצורה קיצונית לגירויים. "ערניים" מידיי, לא ישנים בלילה, רוצים אור בהיר, צוחקים ורוצים לשחק באמצע הלילה.
תינוקות המתעוררות באמצע הלילה וצוחקים.
הרמדי יעזור לילדים אם העוויתות ורגישות היתר טרם הפכו למצב קבוע וכרוני; כל עוד העוויתות והרגישות נמצאות בשלב התחלתי הרמדי יעזור ובנוסף נצטרך להחליף את סביבת הילד לסביבה רגועה יותר (אור עמום, שקט). אם העוויתות מגיעות למצב דלקתי כרוני נצטרך לחשוב על רמדי אחר.
hydrocephaloid: חולשה של המוח היכולה להגיע אחרי שלשולים רבים.
פועל בעיקר על מערכת העצבים לאורך חוט השדרה. מביא לעצבנות ורגישות יתר hyperaesthesia)) של מערכת החישה, מה שמעיד שהחלק הפוסטריורי של חוט השדרה הוא מרכז הפתלוגיה. פועל על רקמות העצב האפורות.
תרופה טובה לנשים היסטריות, ובכלל למחלות עצבים  המלוות ברגישות יתר וגירוי במערכת החישה.
חולשה במערכת העצבים לאחר שפעת. בכלל חולשה אחרי מחלה ארוכה שהתישה את מערכת העצבים, או אחרי שתייה ממושכת של תה ירוק או קפה (coff).
מצבי רוח אקסטטיים המטרימים פתלוגיות עצביות brain disorder)).
Eye
שעורה בעפעף הימני התחתון

Skin

הסימפטומים של העור דומים לאלו הנגרמים ע"י הרעלה של Rhus.   .  אנטידוטי ל-Rhus. . עור מגורה ושורף אולם ללא אדמומיות ונפיחות.

Stomach

הפרעות עיכול כתוצאה ממאמץ מנטלי, חרדה או עצב.
קשר הדדי בין מערכת העיכול למערכת העצבים: הפרעות עיכול כתוצאה מריגוש עצבי וגם הפרעות עצביות בגלל בעיות עיכול.
מצוין למצבים בהם בגלל גירוי של מערכת העיכול והמעיים או בגלל שינון מתעוררים העצבים של חוט השדרה המוח הופך מגורה ועוויתות מתחילות.  (cupr-acet, scut )

 

Female genitalia        
היעדר ווסת (amenorrhoea)  מלווה בהיסטריה, חולשה עצבית ודכאון.

Neck and back

נפיחות (boil) דמית קטנה בצד שמאל של הצוואר.

D.D

Coff: נדודי שינה מריגוש-יתר של הגוף או הנפש.
Valer:  פתלוגיות עצביות עוצמתיות יותר.
Cyrtopodium punctatum (cyrtop-p)

על הצמח

גיאוגרפיה: אזור פלורידה, ארה"ב.
בבסיס עליו קוצים המזכירים בצורתם צלעות, כך שבעונתו הרדומה, כשנושרים העלים יש קוצים שמגנים עליו.
סחלב אפיפטי (גדל על ענפי עצים כששורשיו חשופים) הגדל על עצי ברוש, בד"כ נמצא אותו על ענפיו הגבוהים של הברוש משום שאם יגדל במקומות נמוכים יאכלו אותו הצבאים.
כינוי:  "Cowhorn orchid"
Sensation as if
תחושה של משקל על הראש, כאילו עמוס בדם.
כאבי שרירים בחזה וברגליים, כמו מחבלה.
תחושה של כמויות דם גדולות בתאי המוח.
תחושה של עייפות.
תחושה של חוסר נינוחות ופחד במהלך היום כאילו מצפה  לבשורה קשה.
כאב ראומטי במרפק הימני עם תחושת עייפות כאשר מיישר את הזרוע.
כאב בחלק התחתון של החזה, כאילו היה בחוץ.

 

Dipodium punctatum (dip)
על הצמח

כינוי: "סחלב היקינטון"

גיבעול חסר עלים בצבע חום המגיע לגובה של עד  50 ס"מ, גדל על האדמה בשדות פתוחים, ומופיע בתפוצה רחבה בקיץ.
ענף או שתיים עליהם  מצטופפים כ-50  פרחים.
הפרחים בעלי צבע סגול עמוק או ורוד עם נקודות לבנות, מזכירים במראם את פרח היקינטון.
פריחה: דצמבר עד אפריל

צמח סאפרופיטי: ניזון מחומרים אורגניים מתים, לכן גם לא ניתן לתרבת אותו.

 

על הרמדי

 מתעוות ומתפתל כנחש גוסס

Skin
צרעת

Sleep

נדודי שינה

 

(spira)    Spiranthes autumnalis

על הצמח

כינוי: lady’s tresses 
הכנה: מופק מהשורש
גיאוגרפיה: אירופה, באזורים יבשים.
פורח בסתיו, פרחים בצבע ירוק לבן, מזכירים בריחם שקד.
המין אליו הפרח שייך קיבל את שמו מהצורה הספירלית בה מסודרים הפרחים: Spira (ספיראלי),  anthos (פרח). 

על הרמדי

הפרובינג נערך ע"י . Dr. Patti Chagon, Duc de Sorentinoאשר אומר שהסימפטומים הראשונים שעלו הינם של דלקת בעיניים בלחיים ובחזה אשר נעשים אדומים וחמים, העור הופך  יבש וחם, הידיים שורפות וכפות הרגליים קרות משך רוב הזמן.
תחושה של תעוקה וחום המלווה בפלפיטציות, מעיף את השמיכה מעליו.
שלב ראשוני זה נמשך כשעתיים כשבעקבותיו עלו רצון למדיטציה, שוקע במחשבותיו, סחרחורות, כאבים בכתפיים, עייפות וחוסר תיאבון.
הסימפטומים האחרונים לעלות היו כאבים בקודקוד הראש, מצוקת כליות ובעיות במעיים לאחר האוכל.
לפקעת השורש יוחסו בעבר איכויות אפרודיזיות.
עיקר הרמדי
כובד: כובד מנטלי (שיעמום ועייפות), פיהוקים רבים, תחושת כובד במוח במצח בגבות בכתפיים.
יובש: ריור עם יובש בפה, שיעול יבש, עור יבש, יובש בווגינה, בעיות בזרימת חלב (סוג של יובש).
 שורף-חמוץ:  חמוץ ושורף בוושט, שורף ומגרד בשורש האף, שיהוקים חמוצים, שורף בהשתנה, שורף בהיתפנות, שורף בווגינה במהלך מישגל.
גודש, דלקת: עיניים נוצצות מודלקות, פנים נפוחות אדומות וחמות.

Mind

עצבות
מתלונן ומתייפח
בילבול
עייפות, שיעמום

Head

סחרחורת, מוחמרת כשעובר מישיבה לעמידה, חיים להניח את ראשו על  הקיר.
כובד וחום במוח
משקל על המצח
כאבים במצח ובעצם הנזלית
כאבים בשורש השיער
שיער נושר

Eye

עיניים נוצצות, חמות, מודלקות
דמוע וכאבים שורפים
תחושת כובד גבות

Nose

כאב בעצם הנזלית הימנית
שורף ומגרד בשורש האף
חוש ריח מחודד מאד

 

Face
נפוחות, אדומות וחמות
הבעת פנים כשל אדם מהורהר
שורף בשפה העליונה

Mouth

הארכה של השיניים
כאב שיניים רק בלילה
תחושת קור בשיניים
חניכיים חמות ושורפות
ריח מסריח מהפה
טעם חמוץ ומתוק, מר בבוקר
ריור עם יובש בפה

Throat

תחושה של גוף זר בגרון
צורך בלתי פוסק לנקות את הגרון, נגרם בגלל מוקוס סמיך.
גירוי של השקדים
חמוץ ושורף בוושט
שיער תקוע בוושט
כאב בבליעה

Stomach

צמא תמידי
שיהוקים חמוצים ומרים שלפניהם תחושת חום בבטן התחתונה וכאבים דוקרים באזור המעיים.
תחושת חום שעולה מהבטן לראש

 

Abdomen

כאב בכבד ובטחול כאשר לוחצים
רצון להדק את הבגדים
צחוק גורם לחום בבטן התחתונה

Stool and anus

שורף ומגרד במהלך ההתפנות

Urinary organs

כאבים מכווצים בכליות בלילה המחייבים אותו לשנות תנוחה
כאבים שורפים בהשתנה

Male genitalia

זיקפה כשמתעורר, זיקפה קבועה
חשק מיני גדול או דחייה ממין

Respiratory

שיעול יבש ושורף

Chest

תחושה שהריאה השמאלית מתרחבת
שורף בקצה החזה, בעיקר השמאלי

Neck

כאבים מכווצים בלילה בצוואר הכופים עליו לשנות תנוחה
לומבגו המונע הליכה

Upper limbs

תחושת כבדות בכתפיים,  הכאב מקרין לחזה הימני ומפריע בנשימה.
Generalities
מעדיף לשכב על צד שמאל
האברים החולים קרים מיתר הגוף

 

Skin

עור יבש
אדמומיות, נקודות אדומות
פריחה של נקודות אדומות על הישבן, מגרד וחם.
מגרד ושורף בלחי השמאלי קרוב לפה

Sleep

שינה חסרה, מפהק
ישן במהלך היום
תינוקות שלא יכולים להירדם
חלומות ארוטיים

Female genitalia

כאבים שורפים בווגינה במהלך משגל
יובש בווגינה

D.D

Acon: גם רמדי אנטי דלקתי אלא שהרבה יותר עוצמתי ופחות מפוהק וכבד.

 

vanilla aromatica (vanil)

על הצמח

סחלב מישתרך (בעברית "שנף"), מטפס בעזרת שורשים נצמדים, בעל פרחים גדולים. זרעים שחורים ארוכים (תרמילים), תרמילי וניל, בעלי ניחוח חזק המייחסים להם איכויות מאגיות, בעיקר כאלו הקשורות לכישוף ואהבה, אולם גם למזל, הצלחה, חוסן נפשי והגברת התאווה המינית. מקלות הוניל שנמכרים בשווקים משמשים כתבלין פופולרי במטבח והם בעצם פירות הצמח. 

על החומר

גירוי עורי המזכיר גירוי מחלב עץ אלון, לעיתים ניגרם מנגיעה בגרעינים, יכול להיגרם גם משימוש בתמציות וניל  לשטיפת השיער.
בשנת 1522 כתב המרפא מרטין דה לה קרוז "אבקת סחלב הווניל פניפלורה טובה לטיפול במחלות כגון: היסטריה, חום, אימפוטנציה, דלקת פרקים וחיזוק שרירים"
אין להשתמש בתמצית סינתטית של וונילה.
על הרמדי
הוונילה מביאה לגירויים במערכת העצבים (מוח). גורמת להתעוררות מינית, תשוקה, אפרודיזיה.
לאנשים שעבדו עם וונילה נגרמו הפרעות עצביות והפרעות בסירקולציה.
מחזור מוארך.

עיקר הרמדי

מערכת עצבים, חשק מיני, כישוף.

נושאים משותפים לתרופות משפחת הסחלבים

 חום, אור, שרפה, מערכת עצבים, היסטריה, מין, פיתוי, לחות , אנוכיות.

במבט כולל על המוטיבים המרכזיים של המשפחה ניתן לראות כמה "אש" בוערת בתוכה, מהפיתוי והמיניות המוחצנת דרך החום, הרגשת הגודש והשרפה המלווים הרבה סימפטומים.
אלו מקרבים להבנה של מערכת עצבים גדושה ו"חמה" הפועלת ביתר.

 מערכת עצביים

עולם הצמחים בכלל יש בו מין האיכויות של מערכת העצבים; ההסתעפות הפתלתולה של ענפיו מזכירה את ההסתעפות העצבית, העדינות והרגישות מזכירות מערכת עצבים, הנימים הדקים, הפרטים הקטנים שבצמח כמו מעידים על מנעד גדול של יכולות ורגישויות עצביות (אכן נראה הרבה מודליטיס ברמדי מעולם הצומח).
רגישות זו של עולם הצומח, המערכת העצבית המפותחת, שמצרפים אליהם את המשמעויות האסתטיות שעולם הצמחים מעלה בנו, את מושג היופי שפרח מעיר בתוכנו, את כל מושגי הרוך העדינות והצבע ששזורים בו ניתן לראות כמה קרוב עולם הצמחים במשמעויותיו לסימבוליקה שאנו מייחסים לעולם הנשי. רגישות ויופי.
ההסתעפות הפתלתולה של שורשי הסחלבים מחוץ לאדמה מזכירה את המערכת העצבית, הקשר החזק והאישי בין פרחי הסחלב למאביק ספציפי מראה על התפתחות אבולוציונית המגיעה כמעט לעולם החי, ומכאן הדומיננטיות של מערכת העצבים, מערכת האופינית לעולם החי.  
מערכת עצבים מתוחה עד קצה גבול היכולת, עוויתות והיסטריה (cypr).
בלבול, סחרחורת, פלפיטציות (spira).
הפרעות עיצביות ((vanil.
עצבנות וחוסר מנוחה (corh).
מין, פיתוי
אחד הדברים הראשונים שעולים כאשר עומדים מול פרח סחלב היא יכולת הפיתוי שלו, החושניות והמיניות המוחצנת, השפית המשתרבבת החוצה בצבעוניות המדהימה שלה כלשון מפתה.
הסחלבים מפורסמים ביכולות האפרודיזיות שלהם; ביכולתם להעצים את החשק המיני כמו גם ביכולתם לפתור בעיות של אי-פוריות.
יכולת הפיתוי של הסחלב והחיזור אחריו באו לידי ביטוי במאה ה-18 בשיגעון רדיפה אחריו שהיה להיסטריה של ממש והביא לכריתת יערות שלמים ולמלכים ולרוזנים שריכזו את מירב כוחם והונם בניסיון להשיג עוד פרחי סחלב.
הסחלב מהלך עלינו קסם ופיתוי, החיזור אחריו לעולם לא מגיעה לרוויה, אתה מונע בכוח של כישוף, יותר מלכל פרח אחר ישנם לסחלב מועדוני מגדלים ומעריצים אנינים ומסתודדים.
יכולתו זו של הסחלב לכרוך אחריו מעריצים כסומים, מוצאת את ביטויה גם בטבע; רוב פרחי הסחלב אינם מציעים תמורת מזון לדבורות המאביקות אותם, לכן כדי לפצות על היעדר הצוף משתמש הסחלב בטכניקות פיתוי ורמיה המגרות את המאביק פנימה אל תוכו.
קיים ניגוד ברור איפוא בין יופיו העצום  של הסחלב ובין איכויותיו הפנימיות; כושר משיכתו ויופיו מביאים את המביט עליו להאמין שוודאי תוכו מלא ושופע הבטחות אולם ביקור פנימה מוכיח שתוכו אינו כברו.
מערכת שורשיו של הסחלב או שהינה שורשים התלויים לאוויר (סחלבים אפיפטים, סחלבים הגדלים ביערות גשם) או שהינה פקעת, כלומר הסחלב לא מצמיח שורשים עמוק אל תוך האדמה, לא נאחז במקום בקשר עמוק, כאילו שמאמץ סוג של קשר לא עמוק ומחייב, תלוש משהו. בשנותיו הראשונות גדל זרע הסחלב כפרזיט על פטריה, גם כצמח בוגר נעזר בעצים גבוהים בסביבתו כדי לתלות עליהם את שורשיו כלומר דרך מערכת שורשיו ואופן גידולו ניתן להבחין בדפוסים של ניצול הסביבה לצרכיו שלו בלי היטמעות עם הסביבה ובלי הרבה נתינה הדדית מצידו.
.
חום, לחות-יובש.
חום ולחות הינם מהסימנים המובהקים של סביבה טרופית, ואכן רוב הסחלבים דורשים סביבת גידול טרופית.
חום קודח ללא זיעה (corh).
ריור עם יובש בפה, שיעול יבש, עור יבש, יובש בווגינה (spira)

אור

תשוקה לאור בהיר ((cypr.

 

שורף

כפות ידיים ורגליים שורפות (corh).
עור מגורה ושורף (cypr).
שורף ומגרד בשורש האף, שורף בהשתנה, שורף בהיתפנות, שורף בווגינה במהלך מישגל (spira).

נפיחות וגודש

הפקעת עצמה הינה דבר תפוח וגדוש. מעבר לכך נראה ב-  corh בסיס גבעול נפוח, וגם שחלות גדולות ונפוחות השולטות על מהלך הפריחה.
נפיחות (boil) דמית קטנה בצד שמאל של הצוואר (cypr).
תחושה של כמויות דם גדולות בתאי המוח כאילו עמוס בדם (cyrtop-p).
גודש, דלקת, פנים נפוחות אדומות וחמות (spira).

גם אם חלק מהמוטיבים המוזכרים לעיל אינם מקבלים תימוכין של ממש במטריה מדיקה (פיתוי, אנוכיות) הרי שנראה לי שאין זה אלא בגלל חוסר האינפורמציה שיש לנו לגבי משפחת הסחלבים בהומיאופתיה. מוטיבים אלו כמו אחרים כה טבועים בתוך הסיגנטורה של המשפחה ונראה לי שיש מקום להניח שעם התרחבות המטריה מדיקה וככל שתיגדל האינפורמציה על המשפחה יבואו לידי ביטוי של ממש.

הסחלבים בטבלת הצמחים לפי מיכל יקיר
ראשית ראוי לציין שתפקיד הטורים והשורות בטבלה של מיכל יקיר שונה מתפקידם בטבלה של שכולטן. טורים אצל יקיר מהווים בעצם את השורות של שכולטן והשורות של יקיר מהוות את הטורים של שכולטן; בעוד שאצל שכולטן השורות משמעותן העיקרי הן מושא ההיתייחסות שלך (ה"אובייקט" הפרוידיאני), ממצב עוברי בו לא קיימת הפרדה ומושא התייחסות,  בו האני איננו מגובש (שורה ראשונה), ועד למצב בו מושא ההתייחסות שלך הוא ה"עם" כולו (שורה שישית) הרי שאת תפקיד זה אצל יקיר מהווים הטורים ולא השורות.  בהתאם, את תפקיד הטורים של שכולטן תופסות השורות אצל יקיר, הטורים של שכולטן אשר מהווים מעין כרונולוגיה של גיל ומשמעויותיו באות לידי ביטוי בשורות של יקיר. את משמעויות הגיל והתעלומות שכל שלב חיים מעלה בפנינו מבססת יקיר בעיקר על תיאוריית ההיתפתחות של אריקסון.
הסחלבים שייכים לפרחים החד-פסיגיים. בניגוד לדו פסיגיים המסודרים בשישה טורים לפי ששת בנות  המחלקה שלהם הרי שלחד פסיגיים רק ארבע בנות מחלקה ולפיכך יסודרו בארבעה טורים. לכן, כדי ליצור ארבעה טורים מאחדים את הטור הראשון (היווצרות האני) והשני (כאן או שם, היפרדות אני ראשונה) לטור אחד, וכך גם את הטור החמישי (האני והאחר) והשישי (האני והקבוצה) לכדי טור אחד.
הטור הוא הטור של בת מחלקת הקומליים (commelinida), טור מספר 3 בטבלת החד פסיגיים. השורה היא שורת הבגרות המוקדמת, שורה מספר 7.
הטור ה-3 עוסק בשאלת הקשר אל האם והאב, נמצא על סיפה של זמן ההיפרדות השנייה (ההיפרדות מההורים הנה ההיפרדות השנייה לאחר ההיפרדות הראשונה שהיא ההיפרדות שלנו מהסביבה והעולם, ההיפרדות הראשונה היא זו המאפשרת גבולות ואבחנה בין ה"אני" והעולם).
השורה ה-7, שורת הבגרות המוקדמת עוסקת בשאלות של ביסוס העצמאות וניתוק התלות, היכולת ליצור קשר עם האחר, נתינה, אכפתיות, אינטימיות. הבגרות המוקדמת נמצאת אחרי גיל ההתבגרות בחינת היכולת ליצור אני מגובש ועצמאי אולם לפני שורת הבגרות בחינת חוסר היכולת להגיע לבשלות, יצירה ונתינה.
לפיכך קבוצת ההתייחסות של הסחלב לפי הטורים הנה המשפחה הקרובה; הטור ה-3 הינו בין הטור ה-2 בו מתעצמת לראשונה הזהות אינדבדואלית (העצמת הגבולות בין ה"אני" ובין הסביבה), ובין הטור ה-4 שהוא טור ה"גבורה" בו מושא ההתייחסות הוא הקבוצה, השבט, העם. בין התעצמות האני הראשונה (טור 2) לבין יכולתו להגיע לגבהים ובשלות שדורשת העמידה מול העם והולכת המחנה (טור 4), נמצא הטור ה-3 בו האני ניצב מול סביבתו הקרובה והמוכרת, אותה מסמלת בעיקר משפחתו.
 לפיכך צומת המפגש שבין הטור ה-3 והשורה ה-7 יעלה שאלות ובעיות סביב ההורות, פריון, מערכת המין, אם וילד (טור 3), ביחד עם בעיות של גיל הבגרות כמיניות מוחצנת, עיסוק במראה העצמי (אגוצנטריות), והיכולת לנתינה ולאינטימיות (שורה 7).
ואכן ניתן לראות איך נושאים העולים מתוך המפגש שבין הטור והשורה מוצאים את ביטויים אצל הסחלבים. הצירוף של פיתוי ויופי נדיר מצד אחד, ומאידך חוסר בשלות, חוסר נתינה ובריחה מקשרים עמוקים ומאינטימיות, מעלה אסוציאציות של גיל הבגרות המוקדמת; כלומר מצד אחד מבוכת גיל ההתבגרות נמוגה, המיניות מוחצנת החוצה ולא נחבאת או מוסתרת, אולם מצד שני אין עדיין הבשלה לגיל הבגרות, אין יכולות של נתינה ושל אינטימיות, אין עומק. כך גם לגבי נושאי הטור ה-3  כמו מערכת המין, הורות ולידה.


 

 

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. איזה יופי של מאמר,מאד מלמד! תודה רבה!

  2. יישר כוח יוסי. כתוב נפלא ומעמיק ביותר. גילי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן